تبلیغات
Islamic Iran | ایران اسلامی

 English  العربیه  Deutsch  Italiana  Español  Россию  日本  中文  한국어  Türkçe                                                                                                                                          صفحه نخست               تماس با ما                پست الکترونیک    

نویسنده
آمار وبلاگ



مطالب اخیر

پدیده عروسك باربی

 در روش های تعلیم و تربیت، مهمترین و كلیدی ترین عامل، بحث «الگو سازی» است. هر سن و هر جنس، الگوی خاص خود را بر می تابد. در این میان مهمترین سن، دوران كودكی است. تربیت دوران كودكی توام با بهره گیری از الگوهای خاص و ویژه این دوران است. طبیعی است كه الگوهای دوران كودكی به طور عمده از مولفه های عاطفی به جای گزاره های عقلانی بهره می برند. لذا رمز و رازهای موجود در خیال پردازی های كودكانه، جایگزین گزاره های واقع گرایانه در تربیت بزرگسالان می شود. مبتنی بر این اصل، استفاده از نماد حیوانات به صورت فانتزی، در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به كودكان، همواره مد نظر بوده است. به گونه ای كه امروزه بیشترین حجم تولیدات فرهنگی مربوط به كودكان در زمینه انیمیشن، كتاب، داستان، و اسباب بازی، به استفاده از نمادگرایی از حیوانات محدود می شود.

 در این میان دختر بچه ها انحصارا به عروسك علاقه مند هستند. این علاقه نشات گرفته از عاطفه ویژه دختر بچه ها و همچنین به دلیل قدرت برتر عروسك در ایجاد حس همزات پنداری و تفاهم خیالی با كودك است.

 عروسك، بالاترین نقش تربیتی را به ویژه در شكل دهی و پایه ریزی شخصیت دختران دارد. دختر بچه ها، زنان آینده هر ملت هستند و برای انحطاط هر ملت بایستی دختران و زنان آن ملت را منحط تربیت كرد؛ همانگونه كه برای اعتلای هر ملت، بایستی دختران و زنان آن ملت را متعالی تربیت كرد. از این منظر، نقش عروسك در تهاجم فرهنگی نقش بسیار برجسته است.

 

 كمپانی «متل»

 

  كمپانی متل در سال 1945،  توسط زوج «هندلر» و «مت» در ایالت كالیفرنیای جنوبی آمریكا تاسیس شد. این شركت، ابتدا قاب عكس تولید می كرد و سپس به ساخت مبلمان خانه، و در نهایت به تولید اسباب بازی روی آورد.

 

متل و «میكی ماوس»

 

 كمپانی متل در 1955،  برای تبلیغ اسباب بازی ها در نمایش های تلویزیونی با كلوپ میكی ماوس به همكاری پرداخت كه موجب دگرگونی ساختاری در تجارت اسباب بازی شد.

 

جهت گیری در عروسك سازی

 

 در سال 1959،  به دلیل علاقه دختر «هندلر» به عروسك های كاغذی،  این شركت طرح ساخت عروسك را دنبال كرد كه منجر به عقد قرارداد برای دریافت امتیاز عروسك آلمانی «لی لی» شد.

 

عروسك «لی لی»

 

 عروسك «لی لی»، در واقع بر گرفته از شخصیت و اندام و چهره یك زن خیابان گرد آلمانی به همین نام بود. عروسك آلمانی «لی لی» به عنوان یك قطعه كلكسیونی فقط به بزرگسالان به ویژه به كلكسیونرهای اسباب بازی فروخته می شد.

 

تغییر نژاد

 

 كمپانی «متل»، امتیاز عروسك «لی لی» را از آلمان خرید، و پس از تغییراتی، صورت بندی نژادی آن را به نژاد «آنگلوساكسون» همانند كرد و به تولید انبوه آن در آمریكا اقدام نمود.

 

تولد باربی

 

 این عروسك تغییر نژاد یافته ( به نژاد آمریكایی ـ انگلیسی آنگوساكسون) باربی لقب گرفت. باربی، اسم خلاصه شده باربارا، دختر كوچك رئیس كمپانی متل یعنی آقای هندلر بود. باربی به زودی در صف اول اسباب بازی دختران در غرب قرار گرفت. در سال 1959 هر عروسك باربی به قیمت سه دلار فروخته می شد؛ اما اكنون هر عروسك باربی اصل ساخت كمپانی متل 4500 دلار قیمت دارد.

 

از طراحی موشك ضد هوایی تا طراحی عروسك باربی

 

 طراح تغییرات «باربی» در آمریكا در كمپانی «متل»، «جك رایان» است. وی قبل از آن در پنتاگون (وزارت جنگ آمریكا) طراح موشك های اسپارو و هاوك بود. شركت متل او را بخاطر تخصص و استعدادش در شناخت فرم هیكل زنان استخدام كرد.

 

شركت سهامی عام متل

 

 در سال 1960، شركت «متل»، سهام خود را به فروش رساند و به سهامی عام تبدیل شد. از 1963 تا سال 1965، ثروت كمپانی «متل» از 100 میلیون دلار به 500 میلیون دلار افزایش یافت.

 

تولد كن ( دوست پسر باربی)

 

 در سال 1961،  كمپانی« متل» عروسك «كن» را تولید كرد. این عروسك پسری بود با لباس های شیك و موهای قهوه ای با نامی بر گرفته از نام پسر آقای هندلر(رئیس كمپانی متل). به این ترتیب عروسك باربی صاحب یك دوست پسر شد.

 بعدها در سال 1963، عروسك «میچ» و در سال 1965، عروسك اسكیپر به جمع «كن» و« باربی» پیوستند.

 

دوستان زرد و سیاه باربی

 

 در سال 1968، كمپانی «متل» برای اینكه به باربی یك شخصیت تربیتی جهانی ببخشد، اقدام به ساخت و فروش عروسك های سیاه و زردی نمود كه هیكل و اندام آنها كاملا همانند اندام باربی، ولی رنگ پوست و چهره آنها متفاوت است. عروسك دو رگه آفریقایی ـ آمریكایی برای كودكان سیاه پوست در آمریكا و آفریقا كه به باربی سیاهان معروف شد، با نام «كریستین» توسط كمپانی «متل» به بازار آمد. این همه مسئله نبود؛ بازار بیش از یك میلیاردی زرد پوستان در آسیا و همچنین تربیت غربی دختران آنان، ضرورت نگاه فرهنگ غربی به آن عرصه را جدی ساخت. در سال 1990، «كی یرا» باربی ژاپنی ها و چینی ها را ساخته و روانه بازار كرد. در كنار این دوست زرد پوست باربی، دو سال قبل از آن (1988) ترزای آمریكای لاتین به جمع دوستان باربی پیوسته بود.

 

گسترش فعالیت های كمپانی متل

 

 از 1965، سال كمپانی متل در راستای تبلیغ و ترویج باربی به ساخت و فروش اسباب بازی های جنبی و تكمیلی آن پرداخت: اسباب بازی «ببین و بگو» در مهد كودك ها، خودروهای مسابقه ای احتراقی، اسباب بازی های الكترونیكی، سرگرمی های ویدئوی خانگی، پازل ها و……

 

اساسنامه كودكان

 

 در سال 1978، متاثر از شعار حقوق بشر رئیس جمهور وقت آمریكا، جیمی كارتر مبنی بر بسط حقوق بشر در جهان، كمپانی متل با دید بشر دوستانه!!؟ اساسنامه جهانی كودكان را تنظیم نمود كه به شكل قابل توجهی شركایی را به صورت غیر انتفاعی در اتحادیه ای پیرامون اساسنامه مزبور ( از سراسر جهان) گرد آورد.

 

متل كمپانی چند ملیتی

 

 كمپانی آمریكایی متل، برای ترویج باربی در سال 1986، شركت «هنگ كنگی اراكو» را تاسیس كرد. در سال 1988 با كمپانی «والت دیسنی» در جهت تولید و بازاریابی اسباب بازی ها و فیلم های شخصیت های عروسكی و كارتونی معروف والت دیسنی در سراسر جهان، قرارداد همكاری منعقد نمود. همچنین در سال 1988، كمپانی «متل» كل سهام شركت اسباب بازی سازی فرانسوی اس. ای را خرید و در سال 19898شركت «كورجی تویز» انگلیسی را تاسیس كرد. با توجه به گسترش نفوذ باربی، كمپانی متل در 1991 شركت «آویوا»، تولید كننده اسباب بازی های ورزشی را تاسیس كرد.

 از این پس به ترتیب:

  - در 1992 تاسیس شركت های بین المللی از سوی متل.

  ـ در سال 1993 جذب مجموعه محصولات «فیشر پرایز» (تولید كننده اسباب بازی پیش دبستانی) به مجموعه متل.

  ـ در سال 1994، تاسیس شركت كرانسنكو برای تولید اسباب بازی های معروف باربی در انگلیس، توسط متل.

  ـ در سال 1995، تدوین مقررات حقوقی تولید و توزیع عروسك های بزرگ كاپچ كیدز توسط متل.

  ـ در سال 1997، ادغام كمپانی اسباب بازی نایكو در متل.

  ـ در 1997 خط تولید باربی دست به ساخت و عرضه یك عروسك معلول سوار بر ویلچر به نام «اسمایل» كرد.

  ـ در سال 1998 خریداری كمپانی اسباب بازی سازی پرنده آبی از انگلیس.

  ـ در سال1998 تولید دختر مطلوب آمریكایی در دو مجموعه اول( مجموعه اول دختران7-3 ساله و مجموعه دوم دختران 12-7 ساله) شامل سلیقه هاـ علایق ـ الزامات و…. 

 

 

كمپانی متل و هری پاتر

 

 در سال 2000، كمپانی «متل» امتیاز مجموعه بازی ها و فعالیت های سرگرم كننده پیرامون داستانهای «هری پاتر» شامل: عروسك هاـ پازل هاـ خودروهاـ بازی های كامپیوتری ـ و فیلم های مربوط را ( با همكاری كمپانی سینمایی وارنر) خریداری نمود.

 

معاهده جهانی تی. اچ. كیو

 

 در سال 2001، كمپانی متل به معاهده جهانی چاپ و انتشارات تی اچ كیو برای گسترش و نشر بازی های آموزشی و نرم افزارهای تولیدی خود با توجه به ذخایر كمپانی متل شامل باربیـ هاتوی ـ دختر آمریكایی ـ مچ باكس و فشیر پرایز، به معاهده جهانی چاپ و انتشارات تی. اچ. كیو وارد شد.

 

فیلم های باربی

 

 در سال 2001 عروسك «باربی» در اولین فیلم كامپیوتری خود به نام باربی در فندق شكن ظاهر شد. از آن پس تاكنون، تعداد قابل توجهی فیلم كامپیوتری، انیمیشن، فیلم سینمایی، و مستهجن سكس در مورد باربی تولید شده است.

 

دوباره سازی باربی

 

 در طی سالیان گذشته، باربی بیش از 500 بار در نقش ها و شخصیت های متفاوت عرضه شده است از آن جمله: پرستار، افسر پلیس، آموزگار، پزشك، دندانپزشك، دامپزشك، خواننده موسیقی راك، ژیمناست، كارآگاه، افسر نیروی دریایی، افسر خلبان،  مهماندار هواپیما، دزد، گدا و… كه این شخصیت پردازی ها، برای كاركردهای تربیتی این عروسك است.

 

باربی و سیاست

 

 در طول 40 سال گذشته عروسك باربی فعال در عرصه سیاست آمریكا بوده است. در طول انتخابات ایالتی و ملتی، باربی بسیار فعال است. در طول جنگ ویتنام، گرانادا، پاناما و در انتهای جنگ سرد، باربی نقشهای متفاوتی ایفا كرد.

 در طول جنگ عراق و آمریكا در سال 1990، عروسك باربی با پوشش یونیفورم نظامی آمریكایی به تهییج افكار عمومی مردم آمریكا پرداخت. پس از واقعه 11 سپتامبر نیز باربی با پوشیدن یونیفورم نیروهای نظامی ضد تروریست، با ایفای نقش جدید خود به تهییج افكار عمومی پرداخت. تیتر آگهی های تبلیغاتی باربی، برای نبرد ضد تروریسم این بود: باربی ـ روح آمریكایی.

 

باربی و تعلیم و تربیت

 

 خانم «روت هندلر» همسر رئیس كمپانی متل دریافته بود همچنان كه فرزندش باربارا رشد می كند، به شخصیت سازی و تقلید از بزرگسالان در رفتار با عروسكهای كاغذی می پردازد، بنابراین طرح ایده ابداع عروسك واقعی (سه بعدی) به ذهن او خطور كرد.

 پس از ساخت باربی، تصمیم بر این شد تا مدل های گوناگونی از لباسها در اختیار كودكان قرار گیرد تا آنان بتوانند شخصیت دلخواه خود را در مدل های مختلف به باربی ببخشند. به مرور زمان باربی كاركرد مهمی یافت؛ باربی به دختران آموزش می داد كه جامعه مدرن از آنها به عنوان یك زن چه انتظاری دارد.

 كمر باریك و اندام كشیده باربی باعث شده است تا دختران نوجوان در غرب و سایر كشورها برای اینكه اندامشان شبیه باربی شود یا از الگوی باربی خیلی فاصله نداشته باشد، از خوردن غذا به اندازه كافی در سن رشد خود پرهیز كنند. لذا آمار حیرت آور سازمانهای بهداشتی غرب از سوء تغذیه دختران غربی خبر می دهد.

 چون مطرح می شد كه تركیب اندام باربی هیچگاه به هم نخواهد خورد، لذا در تربیت دختران برای اینكه در سنین بزرگسالی هیچگاه آبستن نشوند، در حفظ تناسب اندام آنان بسیار موثر بود. در دهه 90 میلادی به دلیل كاهش نرخ تولید مثل در غرب به ویژه در آمریكا، باربی برای تربیت دختران در آن زمینه وارد صحنه شد و در 1955 این عروسك با یك جنین در شكم خود، به بازار عرضه شد تا دختران نوجوان با وضع حمل باربی به دست خود، اشتیاق مادر شدن بیابند. امروزه اسكیپر كه خواهر كوچك باربی محسوب می شود، بخشی از پاسخ به درخواست سیاست گذاران فرهنگی برای بچه دار بودن باربی است.

 نگاهی به تحول لباسها و شخصیت باربی، بیانگر آن تحول اجتماعی است كه باربی در آن آفریده شده است. امروزه عروسك بزرگ باربی در هیكل یك دختر جوان حقیقی، برای مقاصد مستهجن در فروشگاه های غربی خرید و فروش می شود. تعداد زیادی از هنرپیشه ها و خوانندگان زن غربی با صرف هزینه های زیاد اندام و چهره خود را همچون باربی می سازند تا مورد توجه عموم واقع شوند. امروزه باربی بر روی تمام وسایل مورد استفاده كودكان و نوجوانان اعم از لوازم التحریر، لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاك، اسباب بازی، لوازم تزئینی و… حك شده است و حتی خوردنی های فانتزی كودكان مانند آدامس و شكلات نیز از حضور باربی بی نصیب نیستند. چه اینكه دخترها در سراسر جهان بایستی حضور مدل و الگوی غربی خود( باربی) را همواره در پیرامون خود حس كنند. مادران غربی می پرسند؛ چرا دختران ما زودتر از آنچه كه باید بالغ می شوند؟ دلیل این بلوغ زودرس جنسی دختران ما در چیست؟

 

استراتژی فرهنگی آمریكا و باربی

 

 از آنجا كه بیان دكترین فرهنگی آمریكا بر اومانیسم (بشر مداری به جای خدا محوری)، لیبرالیسم(اباحی گر)، سكولاریسم(عرفی اندیشی و دنیا گرایی) و هدونیسم (لذت محوری) است، طبیعی است كه سیاستمداران و استراتژیست های فرهنگی آمریكا تلاش نمایند تا از طریق شیوه و راهكارهای مختلف، بنیان فرهنگی خود را تقویت، و آن را در آمریكا و در سراسر جهان بسط و تسری دهند. یكی از این شیوه ها، تربیت دختران آمریكا و سراسر جهان با گزاره های فرهنگ آمریكایی است. لذا به عنوان بهترین و كارآمدترین راه، اگر دختران سایر ملت ها با «ارزش» های آمریكایی تربیت شوند، این دختران، نقش همسران و مادران را در جوامع خودشان عهده دار می شوند، لذا مبتنی بر ارزش های آمریكایی، جامعه شان را اداره می كنند و این مهمترین كاركرد تهاجمی یك فرهنگ مهاجم است كه شهروندان، دیگر ممالك را با ارزش های خود بپرورانند.

 اینگونه است كه باربی در استراتژی فرهنگی آمریكا واجد بالاترین تأثیرها و ارزش گذاری هاست. و در عرصه پدافند در برابر تهاجم فرهنگی عروسك باربی، مهمترین اقدام در گام نخست تبیین مخاطرات تربیتی و فرهنگی این عروسك است. لذا هشدار بصیرت بخش در صدر این اقدامات است.

 

مكانیزم تربیتی عروسك باربی

 

 عروسك باربی بر خلاف سایر عروسكها تداعی كننده بچه نبوده و دارای چهره بچه گانه نمی باشد، بلكه یك زن بیست ساله آمریكایی با تمام مشخصات اندامی آن است كه با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود و با حضور تصاویرش در اكثر مایحتاج و ملزومات ضروری كودكان و نوجوان از قبیل لوازم التحریر، كیف، كفش، شكلات ها، ظروف، البسه، ساعت، وسایل شخصی و… كه به بیش از دهها هزار مورد موجود در بازار حتی بازار داخلی می رسد، ملكه ذهنی كودكان و نوجوانان گردیده و خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسك می گردد. خریداران باربی با خرید یك عروسك كارشان تمام نشده و مجبورند تمام وسایل مكمل آن را از قبیل لباس خواب، وسایل حمام، مایوی شنا، لباس مهیمانی، وسایل آرایش و… را كه همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده، بازسازی و تولید می شوند را تهیه و همواره آن را به روز نمایند. بدیهی است مدل لباس باربی و تمام آنچه كه تحت عنوان متعلقات عروسك عرضه می شود، مدل لباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و زنان قرار گرفته و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسك با سلیقه باربی ( یا به قول دقیقتر با سلیقه و خواست یك زن آمریكایی) بزرگ شده و در زمانی كه به سن انتخاب می رسند، دقیقاً دارای سلیقه ای همانند باربی (یا یك زن آمریكایی) می باشند. بنابراین هر آنچه در تمدن غرب برای انحطاط بشر تولید و عرضه می شود، قبلاً ذائقه و احساس نیاز به آن را با هزینه مصرف كنندگان به وجود آورده اند پدیده «باربی بیس» یكی از نمودهای عینی در داخل كشور است كه متخصصان تربیتی و تغذیه داخلی با نگرانی فراوان از طریق رسانه های جمعی در جستجوی راه حلی برای آن و اطلاع رسانی به خانواده های ایرانی برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش آن هستند؛ در شرایطی كه در صفحه نیازمندی های روزنامه های صبح و عصر آگهی های بسیار فریبنده ای با عبارات اغفال كنندای دختران این مرز و بوم را با وعده و وعید فراوان به باربی شدن دعوت می نمایند.

 نباید فراموش كرد كه تا این لحظه، هیچ كشور و ملتی نتوانسته است در برابر باربی، رقیبی ماندگار و جدی بتراشد و در این عرصه كاملاً شكست نخورده باشد كه از جمله «عروسك سندی» در انگلیس می باشد.

 باشد كه عروسك های ملی “سارا“ و “دارا“ كه از نژاد آریایی و دارای فرهنگی ایرانی ـ اسلامی می باشند، بتواند خلا مزبور را پر نموده و در رقابتی سنگین و نفس گیر، باربی را در رزمگاه تربیتی دختران جهان اسلام با شكست روبرو سازد.

 


موضوعات مطلب :
مقاله,
نوشته شده توسط پیمان وزیری در 1389/06/11 و ساعت 18:35
نظرات
آرشیو موضوعی
آرشیو ماهیانه
جستجو در وبلاگ

هرگونه رونوشت از مطالب و فایل های این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است